Dopady pandemie hodnotí firmy jako mírné, propouštět musela necelá čtvrtina firem
5. říjen 2020Z aktuálního průzkumu Hofmann Monitor vyplývá, že dobu jarní karantény a nejtvrdších vládních opatření proti novému typu koronaviru zvládlo až 64 % dotázaných firem bez problémů. Propouštět musela dosud cca čtvrtina podniků, své stavy snížily v průměru o 7 %.
I přesto, že trh práce již díky propouštění v celé řadě firem není tak napjatý jako dříve, celých 54 % personalistů stále vidí problém v nedostatku kvalifikovaných pracovníků, v jejich kvalitě a nízké ochotě pracovat. „Nedostatek uchazečů o zaměstnání registrujeme zejména na odborných pozicích, výrazně však chybí také operátoři ve výrobě a dělníci,“ říká ředitelka personální agentury Hofmann Personal Gabriela Hrbáčková a dodává: „Téměř třetina firem se navíc nyní obává, že s přicházejícím podzimem budou kvůli rostoucímu počtu neschopenek, OČR a karantén čelit ještě většímu nedostatku pracovníků.“
Nejvíce utrpěl automobilový průmysl a obchodní firmy
Problémy v období jarní karantény zažívali zejména personalisté v obchodních firmách a v segmentu automotive. Většina dotázaných situaci řešila využitím vládních podpor (kurzarbeit, Anitivirus). I proto pouze minimum z nich nyní předpokládá, že po jejich skončení bude muset propouštět. Bez větších problémů pak personalisté zvládali situaci v ostatních výrobních oborech jako jsou např. potravinářství či textilní průmysl. Zhruba stejný počet zaměstnanců jako v březnu hlásí nyní až 65 % firem, nejčastěji se jedná o společnosti působící v oblasti logistiky. Naopak vyšší počet zaměstnanců je ve srovnání s jarním obdobím aktuálně v průmyslu elektrotechnickém.
Dostatečná informovanost a vzájemná spolupráce jako klíč k úspěchu
Nejkomplikovanější bylo dle personalistů především zajistit všechna bezpečnostní opatření od dezinfekce a omezení kontaktu, až po rozdělení pracovníků a vydání nových směrnic. Zejména s rostoucím počtem zaměstnanců bylo dodržení všech karanténní opatření složitější. Komplikací pak pro ně byl také nedostatek zaměstnanců, kteří zůstali na OČR nebo v karanténě a také náhlý výpadek pendlerů a cizinců. Ze strany státu by pak personalisté do budoucna ocenili zejména lepší informovanost - právě kvůli ne zcela jasným nařízením pro ně bylo obtížné se v nich orientovat. Tam, kde to bylo možné, usnadnila situaci v krizi možnost zavedení home office. Situaci pak personalistům výrazně pomohla ulehčit také elektronická komunikace se zaměstnanci, jejich spolupráce a celkový přístup vedení, které své zaměstnance v ideálním případě dostatečně informovalo a zaopatřilo jejich bezpečnost.
Řekněte si o podrobnější výsledky!
Zajímají Vás další výsledky Hofmann Personal Monitoru? Máte zájem o analýzy za firmy různé velikosti a zaměření? Chcete vědět, jaký vývoj v oblasti HR očekávají ostatní personalisté? Zavolejte na telefon 702 214 278 nebo napište e-mail na kontakt@hofmann-personal.cz a řekněte si o podrobnou studii z průzkumu.
O průzkumu
Hofmann Personal Monitor je unikátní výzkumný projekt, který realizuje výzkumná agentura B-inside (www.b-inside.cz) pro společnost Hofmann Personal. Projekt dlouhodobě a systematicky sleduje vývoj v oblasti recruitmentu a staffingu v Česku a přináší personalistům ve firmách zajímavé informace – benchmarky, postupy, které se personalistům osvědčují, pohledy na situaci na trhu a výhledy do budoucna.
Aktuální vlna průzkumu proběhla v srpnu 2020 na vzorku 206 respondentů z řad personalistů výrobních a logistických firem a společností z oboru obchodu a služeb. Šlo o organizace s více než 100 zaměstnanci.