Home office se osvědčil, umožňujte jej i nadále

14. červenec 2020

Pandemie koronaviru změnila pohled českých firem na flexibilní pracovní dobu a práci z domova. Zatímco dříve se zaměstnavatelé práci z domova vesměs vyhýbali nebo ji nabízeli jen částečně jako benefit některým svým pracovníkům, nouzový stav je přinutil tento postoj přehodnotit. Některé obory dokázaly na home office přesunout prakticky všechny své zaměstnance, kteří bez větších problémů fungovali z domova po dobu celého nouzového stavu či dokonce ještě déle. Vesměs pozitivní ohlasy zaměstnanců i vedení jednotlivých firem nyní vedou mnohé zaměstnavatele k zamyšlení, zda model práce z domova ve větší míře nevyužívat i v budoucnu. To potvrzuje i ředitelka personální agentury Hofmann Personal Gabriela Hrbáčková: „Od našich klientů máme v této souvislosti velmi pozitivní odezvy. Většina z nich byla příjemně překvapena, jak hladce jejich lidé z domova fungují. Protože home office dlouhodobě patří k oblíbeným benefitům českých zaměstnanců, můžeme jen doporučit, aby firmy zakomponovaly práci z domova do svých dlouhodobých strategií.“

Home office se osvědčil, umožňujte jej i nadáleHome office se osvědčil, umožňujte jej i nadále

Práce z domova je vhodná pro širokou škálu oborů i pracovních pozic. Nejčastěji tento model využívají pracovníci z oboru IT, vhodný je ale i pro nejrůznější administrativní pozice či pracovníky, kteří se věnují samostatné tvůrčí činnosti. Pohodlně jej mohou praktikovat i ekonomové a finanční experti, obchodníci či zaměstnanci sdílených podnikových služeb. „Aby vše dobře fungovalo, je důležitá vzájemná důvěra mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem,“ říká Gabriela Hrbáčková.

Pár zajímavostí ze světa:

Zatímco u nás si firmy v době pandemie často práci z domova teprve testovaly, v Holandsku je home office odzkoušeným standardem již několik let. Důvěru ve flexibilní pracovní dobu začíná mít např. i Japonsko. Elektrotechnická firma Fujitsu plánuje snížit své kancelářské prostory na polovinu, a umožnit tak svým zaměstnancům pružnou pracovní dobu z domova. Fujitsu věří, že tento model pomůže zlepšit výkonnost týmů, zvýší produktivitu práce a spokojenost zaměstnanců, a zároveň neovlivní kvalitu práce. Stejně se k situaci staví i americký provozovatel sociální sítě Twitter, který svým zaměstnancům nabídl trvalou práci z domova. Společnosti Google a Facebook pak prodloužily možnost pracovat z domova až do konce tohoto roku.