Jak nepodcenit online onboarding?
Jak nepodcenit online onboarding?

Jak nepodcenit online onboarding?

25. březen 2021

Právě uplynul rok od doby, kdy firmy přesunuly většinu svých aktivit od online prostoru. Vedle komunikace s kolegy a obchodními partnery či náborového procesu šlo i o onboarding nových zaměstnanců. Jak jej i na dálku zvládnout úspěšně a nováčky efektivně začlenit do týmu? 

Onboarding neboli proces nástupu a adaptace pomáhá novým zaměstnancům s rychlou orientací a začleněním do firmy i pracovního procesu. Do značné míry na něm záleží, zda nováček v novém působišti setrvá, anebo se rozhodne ještě během zkušební lhůty odejít. Dle průzkumu LMC je to běžné u 22 % nováčků, a to dokonce v průběhu 45 dnů od nástupu. „Řada nováčků se může cítit ztracena a osamocena. Důvodem k předčasnému odchodu ale může být také pocit, že neví, jak přesně mají plnit své úkoly a v online prostoru nemají tolik možností ptát se,“ upozorňuje Lenka Rožnovská, HR konzultantka společnosti Hofmann Personal, s tím, že zaměstnavatelé by neměli onboardingový proces podceňovat. Důležitá je zejména kvalitní příprava, která obnáší například tvorbu onboardingového plánu, informačních materiálů nebo zajištění technického vybavení.

Připravte si onboarding plán a informační materiály

Onboardingový plán slouží jako průvodce tím, co a jak by měl nováček zvládnout první dny v práci a na koho se může v případě potřeby obrátit. Do tohoto plánu by měli být zapojeni zástupci z jednotlivých oddělení, a to včetně IT pracovníků, kteří mohou pomoci s technickým vybavením či přístupy do interních systémů. Zaměstnavatelé by dále neměli zapomenout na přípravu adaptačních plánů pro konkrétní pozice. Tyto plány by měly obsahovat nejen důležité informace, ale také prvotní úkoly, na kterých se nováček naučí základy a principy své práce. Užitečná mohou být také předtočená videa nebo newslettery o nových nástupech, které informují ostatní kolegy.

Jak na to? Definovat adaptační plán pomůže princip 4C!

Complience – administrativní a pracovněprávních požadavky, seznámí s klíčovými směrnicemi, vyplnění osobního dotazníku, proškolení BOZP apod.

Clarification – vysvětlení obsahu práce a očekávání od nového zaměstnance

Culture – oblast pokrývající znalost firmy a jejich produktů, obchodních cílů, formálních a neformálních norem chování

Connection – navázání důležitých vztahů s kolegy a klíčovými spolupracovníky

Komunikace je v online prostoru zásadní

Základem úspěchu je pak komunikace s nováčkem, která zabrání tomu, aby se v nové práci cítil ztracený. Zatímco dříve byla komunikace v kanceláři snazší a nový zaměstnanec se mohl na cokoliv zeptat nebo zajít s kolegy na oběd, přesunutí na home office a do online prostoru tuto komunikaci komplikuje. Zaměstnavatelé by tak měli myslet na výběr a nabídku komunikačních kanálů a nejen se svými nováčky plánovat pravidelné cally či chaty. Důležitá je pak také zpětná vazba od nového zaměstnance, se kterým si může vedení promluvit např. v polovině zkušební doby a zjistit, jak je ve firmě spokojený a zda mu něco nechybí.

Nás tip!

Rádce v podobě buddyho funguje jako nováčkův parťák a zároveň firemní spojka. Nového zaměstnance uvede nejen do pracovních procesů, ale také do společenského života firmy. První měsíce ve firmě mu tak pomáhá a podporuje při zapracování a adaptaci, a to i v online prostoru na dálku.

Gamifikace jako škola hrou

Tato metoda využívá herní prvky a techniky v konkrétním firemním kontextu. Při hraní těchto her se tak zaměstnanec seznámí s chodem firmy během hraní her. Cílem této metody je zvýšit angažovanost zaměstnanců a udělat z nudných činností zábavnou aktivitu. Gamifikaci využívá při svém onboardignu např. Siemens prostřednictvím hry Plantville nebo společnost Deloitte, ve které vytvoří noví zaměstnanci týmy, ve kterých odpovídají na připravené otázky a soutěží mezi sebou.

/down/facebook-18.png

Newsletter

Chcete-li pravidelně dostávat informace o aktuálním vývoji nezaměstnanosti a dalších novinkách z pracovního trhu a HR, odebírejte náš zpravodaj HOFMANN NEWS! Stačí kliknout na odkaz a vyplnit svůj mail: http://eepurl.com/g8gcBb