Největším problémem byly zavřené hranice, říká Jana Rankl
10. prosinec 2020Koronavirová krize má již nyní své vítěze i poražené. K vítězům patří například logistické odvětví. V souvislosti s ním se hovoří o silném růstu. Podle jednatelky společnosti KS Europe Jany Rankl to souvisí zejména s velkým boomem e-commerce. Mnoho zákazníků v důsledku pandemie koronaviru změnilo své nákupní chování a prostřednictvím e-shopů nakupuje nejen spotřební zboží, ale i potraviny.
Jak jste zvládli jarní celostátní karanténu? Co vám v práci nejvíce pomohlo a co vám ji naopak nejvíce komplikovalo?
Naše firma zvládla jarní celostátní karanténu dobře. Nejdůležitější pro nás bylo, že nikdo ze zaměstnanců koronavirem neonemocněl. Problémy nám způsobovala zejména vládní opatření, která byla přijímána jeden den s platností ode dne následujícího. Občas bylo složité se v nařízeních zorientovat. Největší problém nám způsobilo uzavření hranic, kdy se naši němečtí kolegové a dodavatelé nedostali do našich závodů. Nacházíme se uprostřed realizace velkého projektu a některé montážní týmy ze zahraničí se k nám nedostaly. Tím došlo ke zpoždění při dokončení jedné části projektu.
A co nám v naší práci nejvíce pomohlo? Jednoznačně naši zaměstnanci! Mnoho z nich mohlo zůstat s dětmi doma, ale celou dobu jsme mohli sledovat loajalitu našich zaměstnanců, kteří do péče o děti zapojili celé rodiny. Málokdo zůstal doma delší dobu v kuse. A to se týkalo i mnoha agenturních pracovníků. To mě osobně potěšilo nejvíce.
Jakým způsobem se ve vaší firmě připravujete na budoucí možné mimořádné situace? Máte připravený nějaký krizový plán? Jak například budete řešit případný nedostatek pracovníků, kteří by zůstali na neschopence, OČR či v karanténě?
Krizové postupy máme samozřejmě připravené. Již v polovině září jsme aktivovali většinu našich opatření z jara letošního roku. Navíc jsme od 17. září zavedli povinnost nosit roušky ve všech vnitřních i vnějších prostorách firemních areálů. Důsledná ochrana před nákazou na pracovišti by mohla také zabránit výpadku většího počtu pracovníků.
Vnímáte ve srovnání s dobou předcovidovou nějaké změny v počtu, skladbě, kvalitě nebo přístupu kandidátů?
Zatím bohužel žádné velké změny na trhu práce nevnímáme, ale jsme přesvědčeni, že přijdou.
Změnila na vašich plánech něco nastupující druhá vlna pandemie?
Na našich plánech se nic nezměnilo.
V posledních letech se v souvislosti s nedostatkem pracovníků řeší zaměstnávání cizinců. Pocítili jste v souvislosti s pandemií úbytek zahraničních pracovníků ve vaší společnosti? Se kterými národnostmi máte ve vaší společnosti největší zkušenosti?
Naše společnost začala již v roce 2015 aktivní nábor pracovníků z Ukrajiny, které zaměstnáváme na zaměstnaneckou kartu. Úbytek našich zahraničních pracovníků v době pandemie jsme nepocítili. Pouze u agenturních zahraničních pracovníků jsme zaznamenali jistý odliv. Kromě pracovníků z Ukrajiny máme již více než čtyřletou zkušenost s pracovníky z Nepálu a v posledním roce také z Filipín. Bez podpory zahraničních pracovníků bychom se již neobešli.
Jaký je Váš osobní odhad dalšího vývoje?
Je těžké v dané chvíli cokoliv odhadovat. Musíme věřit, že budou zaváděna rozumná epidemiologická opatření, která zamezí rychlému šíření nákazy a zároveň neohrozí hospodářský růst. Firmy by z mého pohledu měly velmi zodpovědně přistupovat k ochraně zdraví svých zaměstnanců a přijímat taková hygienická a další opatření, která zamezí případnému šíření infekce mezi zaměstnanci.
Newsletter
Chcete-li pravidelně dostávat informace o aktuálním vývoji nezaměstnanosti a dalších novinkách z pracovního trhu a HR, odebírejte náš zpravodaj HOFMANN NEWS! Stačí kliknout na odkaz a vyplnit svůj mail: http://eepurl.com/g8gcBb