Zaměřme se na lidi – firmu tvoří její zaměstnanci a loajalitu nezískáte vysokým platem, radí Ondřej Žák, CEO společnosti Zásilkovna
Zaměřme se na lidi – firmu tvoří její zaměstnanci a loajalitu nezískáte vysokým platem, radí Ondřej Žák, CEO společnosti Zásilkovna

Zaměřme se na lidi – firmu tvoří její zaměstnanci a loajalitu nezískáte vysokým platem, radí Ondřej Žák, CEO společnosti Zásilkovna

5. březen 2020

v rozhovoru s ředitelkou společnosti Hofmann Personal Gabrielou Hrbáčkovou.

 

Všude se mluví o krizi a Vy jste jedním z nejrychleji rostoucích tuzemských přepravců balíků – loni nárůst o 70 %. Jak to děláte? Co děláte, co se týče strategie, jinak než konkurence? Jak se Vám podařilo v celkem krátké době stát se dvojkou na trhu?

Máte pravdu, letos v září jsme dosáhli dokonce nárůstu 110 % a pro tento rok očekáváme celkový nárůst o 80-85 %. Předpokládám, že za to může kombinace několika faktorů. Určitě za tím stojí prodejnost našeho produktu, jelikož jsme specialisté na doručování na výdejní místa a odborníky na tuto službu. Dále, právě díky naší specializaci dokážeme nabídnout konkurenční výhodu v cenové politice, tzn. dalším faktorem je, že jsme levnější. A v neposlední řadě jsou to lidé v Zásilkovně. Začíná to přímo u paní Kijonkové, zakladatelky a majitelky společnosti Zásilkovna, která je přirozeně velmi aktivní žena. Přichází s novými věcmi a novými strategiemi. A její energie prostupuje dál lidmi, kteří jsou naladěni podobně a jsou schopni následovat její myšlenky a vytvářet prostředí, aby firma mohla nadále růst. Bavíme se tu o HR, o lidech na provozu, o řediteli provozu, o kolezích na obchodu, kteří dokáží ten objem zvládnout a mohl bych dál pokračovat, prolíná se to lidmi a firmou samotnou.


Nemáte při tomto tempu růstu problém s náborem nových pracovníků?

Možná to bude divné, ale nemáme. Máme už po České republice celkem 10 dep. Tento rostoucí trend nám pomáhá i v náboru nových zaměstnanců, je to pro nás vlastně stabilizační prvek. Vnímáme, že Zásilkovna má na trhu opravdu dobré jméno, napříč pozicemi, ať už se bavíme o středním managementu či dělnických profesích. Navíc máme skvělý HR tým.


Plánujete expanzi i mimo Evropu – Indie, Kanada, USA…., jak si tipujete lokality a tvoříte strategie – necháte nás nahlédnout pod pokličku ??

Vytipování lokalit je hodně v režii Simony Kijonkové. Potřeby trhu vnímá velmi globálně.
Zatím se ukazuje, že umí přirozeně vytušit, kde bude v následujících letech pro náš business velká příležitost. Můžeme to přisuzovat jejímu šestému smyslu anebo obrovskému přehledu nejen o lokálním, ale i globálním trhu a schopnosti reagovat na situaci s předstihem. Například ve chvíli, kdy se naskytla příležitost spolupracovat se subjekty v Americe, dostaly se k Simoně informace, že bychom do přepravy zásilek mezi Evropou a Amerikou mohli přinést něco nového. Ihned se tomu začala velmi aktivně věnovat a nabalovat na sebe lidi, kteří jí pomáhají posunout celou věc dál.


Jste již v 10 lokalitách – jak se Vám daří udržet firemní kulturu?

Daří, máme celkem 600 zaměstnanců. Vše je o komunikaci s lidmi a jak jsem již zmínil, velký podíl na tom má naše HR. Každý náš zaměstnanec ví, proč pracuje právě v Zásilkovně a že reálně děláme věci opravdu jinak než naše konkurence. Také s každým jednáme individuálně, například si napříč firmou všichni tykáme. Celý management několikrát ročně objíždí pobočky, mluví s lidmi a oni se nebojí říct svůj názor. Není to jen o práci, mohou se podělit i o své starosti. Opravdu nás zajímá, co se kde děje. A potvrdit to může i míra naší fluktuace, která je v současné době 5 %.


Neuvěřitelné číslo. Jak řešíte nástupnictví, jste na toto při tak velkém růstu připraveni?

Pokud se týká přímo Simony Kijonkové, ta určitě aktuálně nástupnictví neřeší.
Na další pozice se snažíme využít potenciálu z vlastních řad. Pokud u některých pozic musíme přistoupit k externímu náboru, pomáhá nám naše značka a plány do budoucna. Navíc neděláme chybu dnešní doby, kdy se vše točí kolem platu. U nás je to o hodnotách, vizích do budoucna a přínosu pro celou společnost.


Hodně se v současné době mluví o automatizaci, robotizaci. Vím, že plánujete daleko více investovat do robotizovaných výdejních míst. Jak to ovlivní Vaše zaměstnance?

U nás to naše zaměstnance nijak neovlivní, pomůže nám to nadále růst a přitom zůstat na rozumném počtu kmenových zaměstnanců. Primárně plánujeme automatizovat třídicí linky v depech, abychom dokázali zvládnout větší počet zásilek. Není to vůbec o propouštění, ale naopak o vzniku nových kvalifikovanějších míst.


A jak vidí Zásilkovna svou budoucnost?

Ono to zní vše velmi růžově, ale před námi jsou velké výzvy. Na úrovni personálního řízení půjde primárně o udržení si firemní kultury i přes velký růst a ambiciózní plány do budoucna, jak v Čechách, tak v zahraničí. A mimo personální otázky se chceme nadále věnovat zkvalitňování stávajících procesů, zvládnutí růstu a zůstat spolehlivým partnerem pro naše klienty.


Má poslední otázka – co mohou firmy udělat, aby byly stejně úspěšné, jako Vy?

Zaměřit se na lidi. Firmu tvoří její zaměstnanci a loajalitu nezískáte vysokým platem – to vydrží jen chvilku. Je to o přístupu – hodně se věnujeme benefitům, platíme 100 % hodnoty stravenek, snažíme se zpříjemnit pracovní prostředí nápoji, ovocem, automaty s pochutinami, rozdáváme tatranky, energetické nápoje, pořádáme několik firemních akcí, grilovačky v létě nebo povánoční večírek v zimě. Pro nás jsou Vánoce nejhektičtějším obdobím v roce, takže si večírek a zasloužený odpočinek užíváme až po nich.