Téměř 9 z 10 lidí zažilo loni syndrom vyhoření. Jak mu lze předcházet?
30. srpen 2021Předchozí rok byl v důsledku pandemie Covid-19 stresující pro řadu zaměstnanců. Zatímco někteří o svou práci přišli, jiným se objem jejich povinností výrazně zvýšil. Dle průzkumu společnosti Visier uvedlo až 89 % pracovníků, že v minulém roce zažili syndrom vyhoření, a to nejčastěji v souvislosti velkým pracovním vytížením nebo nedostatkem podpory od vedení. Jak lze tomuto syndromu předcházet?
Růst pracovní zátěže způsobil v mnoha případech přesun pracovníků na režim home office. Z průzkumu agentury Ipsos vyplynulo, že téměř polovina pracujících z domu tráví prací více času než v kanceláři. Celkové vytížení a množství práce pak tedy doléhá na duševní zdraví pracovníků, kteří jsou častěji ve stresu a mohou zažít syndrom vyhoření.
Dovolená je jen dočasnou úlevou
Dle průzkumu společnosti Visier uvedlo až 89 % pracovníků, že v minulém roce zažili syndrom vyhoření. Častěji zažívala tento stav mladší generace, z hlediska pohlaví šlo potom více o ženy. Pracovníci uváděli celou řadu příčin, včetně faktorů souvisejících s pracovním vytížením, nedostatkem podpory od vedení nebo světovými událostmi způsobenými zejména pandemií Covid-19. Většina zaměstnanců pak dále uvedla, že dovolená je pro ně jen dočasnou úlevou. Polovina pracovníků totiž nedokáže přestat myslet na práci ani během dní, kdy mají volno. Vyčerpání pak tito lidé zmiňují také v souvislosti s prací, kterou musí před dovolenou stihnout a následně s velkým pracovním vytížením, které následuje po jejich návratu. Dle zaměstnanců by syndrom vyhoření pomohla zmírnit například flexibilní pracovní doba, programy na podporu duševního zdraví nebo čtyřdenní pracovní týden.
Jak předcházet syndromu vyhoření?
- Mějte sebe a své psychické i fyzické zdraví na prvním místě.
- Naučte se říkat NE a nesnažte se za každou cenu vyhovět všem.
- Nepřeceňujte své síly.
- Dělejte si během práce krátké přestávky a nezapomínejte pravidelně relaxovat ve svém volném čase.
- Nebojte se ozvat, pokud je toho na vás už příliš.
- Stanovte si priority - nemusíte být vždy a všude.
- Plánujte si čas - rozdělte si rovnoměrně práci a snažte se vyhnout jejímu odkládání.
- Nebojte se požádat o radu či pomoc.
Newsletter
Chcete-li pravidelně dostávat informace o aktuálním vývoji nezaměstnanosti a dalších novinkách z pracovního trhu a HR, odebírejte náš zpravodaj HOFMANN NEWS! Stačí kliknout na odkaz a vyplnit svůj mail: http://eepurl.com/g8gcBb