Zavedení eNeschopenky
14. listopad 2019Od 1. ledna 2020 zahájí ČSSZ ostrý provoz kompletního, plně funkčního a povinného systému eNeschopenky.
Elektronické zpracování slibuje zjednodušení v předávání informací mezi nemocnými (pojištěnci v dočasné pracovní neschopnosti), ČSSZ, lékaři a zaměstnavateli. Zásadně se tak zjednoduší tok informací, protože eNeschopenka propojí povinně elektronicky hned tři dotčené subjekty, lékaře, zaměstnavatele a ČSSZ.
Podívali jsme se s Vedoucí mzdové účtárny HOFMANN Personal na zásadní otázky spojené s chystanou novinkou.
Jak se zaměstnavatel dozví o vzniku pracovní neschopnosti svého zaměstnance?
Od 1.12.2019 se zaměstnavatel bude registrovat na portálu
a vybere si možnost, jak se o PN bude dozvídat.
- Emailem = ohlášení PN bez podrobnějších informací.
- Datovou schránkou = většina mzdových účtáren ve společnostech nemá přístup k datové schránce, tím se proces může prodloužit, nežli se informace z DS dostane k MÚ
- Datové rozhraní VREP – eportál ČSSZ.
Budou notifikace zasílány automaticky?
Ano, pokud se zaměstnavatel přihlásí k některé z výše uvedených cest komunikace s ČSSZ,.
Jaká bude cca prodleva mezi prvotní a ověřenou notifikací?
Několik hodin, maximální lhůta je 8 dnů.
Je možné již nyní požádat o zasílání notifikací o DPN našich zaměstnanců? Případně, kdy bude tato služba spuštěna?
1.1.2020 bude služba již v plném provozu.
Jaký bude postup dokládání pracovních neschopností zaměstnanců, které nastanou na území jiných států EU?
Vznikne-li PN na území jiného státu a bude vystavena v zahraniční, nadále zůstává v papírové podobě.
Nově bude platit, že číslo účtu, na který má být zasíláno nemocenské, sděluje zaměstnavatel (jde o platební údaje podle kterých je zaměstnanci vyplácena mzda). Jakým způsobem a v které fázi má být toto hlášení realizováno?
Po 14. kalendářním dni nemoci má povinnost zaměstnavatel na OSSZ
zaslat Přílohu k žádosti o dávku, kde uvede číslo účtu
zaměstnance, na které je mu mzda zasílána.
Jak se liší postup při výplatě dávky, pokud bude na tiskopisu „Příloha k žádosti o dávku“ v části j) vybrána možnost „na účet v ČR“ nebo „na adresu“ (pouze adresa ČR?), bude se dávka vždy vyplácet automaticky stejným způsobem?
Má-li zaměstnanec mzdu na účet, bude na příloze vyplněno číslo účtu, kam je zaměstnanci mzda zasílána. Má-li zaměstnanec mzdu v hotovosti, bude si muset nemocný SÁM vyplnit formulář Žádost o změnu výplaty při DPN a zaslat na příslušnou OSSZ. Toto za něj zaměstnavatel udělat nemůže.
U zaměstnání malého rozsahu se zaměstnanec přihlašuje k pojištění až do 20. dne měsíce následujícího po zúčtování příjmu zakládajícího účast na nemocenském pojištění. Mění se tato lhůta po zavedení eNeschopenek?
U ZMR se lhůta nemění.
Jak bude zaměstnavatel postupovat u nemoci zaměstnance v ochranné lhůtě po skončení zaměstnání?
Úplně stejně, jako u každé jiné PN.
Jakým způsobem se bude v rámci e-neschopenky postupovat při vystavení tzv. "papíru na peníze", pokud pracovní neschopnost bude trvat i v následujícím měsíci? Bude ji e-neschopenka automaticky zasílat zaměstnavateli od lékaře, který ji vystavil, nebo bude stále ještě v tištěné podobě?
Nebude v tištěné podobě. Lékař tuto informaci bude zasílat
na eNeschopenku. Zaměstnavatel se o této
zkušenosti dozví prostřednictvím notifikace.
Neschopenky budou nově jen elektronicky. Jak to bude s ostatními dávkami jako ošetřovné, otcovská, PPM? Ty zůstanou klasicky v papírové podobě?
Ano, změna se týká pouze pracovní neschopnosti zaměstnance. Ostatní nemocenské dávky zůstávají v nezměněné podobě, tedy papírové.
Naše dotazy z pohledu zaměstnavatele, na které stále nemáme jasné odpovědi:
Jak bude nová PN vypadat – bude obsahovat veškeré náležitosti
jako doposud, např. poslední pracovní den, odpracované hodiny,
vycházky apod.?
Bude zachován nárok pro zaměstnance, kdy jim dosud lékař mohl
vystavit PN do 3 dnů zpětně?
V průběhu prvního kvartálu 2020 se k tomuto tématu vrátíme a podíváme se na fungování eNeschopenky v praxi.